Campagne 'Wel ziek, geen profiteur'

Gepubliceerd op 24 juni 2026 om 11:31

Onze regering onderhandelt momenteel over nieuwe besparingen in de begroting terwijl de vorige besparingsronde nog nazindert. Want personen met een chronische aandoening kregen het hard te verduren

Denk maar aan stigmatiserende krantenkoppen als ‘aantal langdurig zieken niet meer betaalbaar’ en het verhoogde remgeld voor medicatie. Makkelijk te dragen voor iemand die maar een paar keer per jaar medicatie gebruikt. Een heel ander verhaal als je dagelijks verschillende geneesmiddelen nodig hebt.

Met de campagne #WelZiekGeenProfiteur geven we het woord aan jou: onze patiëntenverenigingen, hun leden en alle anderen die een chronische ziekte hebben. We willen een correct beeld schetsen van wat het betekent om chronisch ziek te zijn. Zodat we voor eens en altijd komaf maken met dat beeld van profiteur of besparingspost. Doe je mee?

Mijnlever doet alvast mee met deze campagne die werd opgezet door het Vlaams Patiëntenplatform.

Het Doel?

Verandering teweegbrengen. Door onze verontwaardiging te tonen en te laten zien wat chronisch ziek zijn echt betekent, willen we verdere besparingen op de kap van wie chronisch ziek is tegenhouden.

Kunnen we rekenen op jou?

  • Vanaf 30 juni starten wij met het plaatsen van campagne materiaal op sociale media. Wij nodigen jou uit om de beelden te delen.
  • Laat hier je getuigenis achter en toon jouw dagelijkse realiteit. Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou? Het VPP bundelt deze getuigenissen voor beleidsmakers en sociale media.
  • Gebruik steeds de #WelZiekGeenProfiteur